… Sinds 1995 zet Trainingsact,
trainingsacteurs in als "levend oefenmateriaal" in trainingen voor communicatie. Dit is efficient,
goedkoop en heeft een snel lerend effect; voor het beantwoorden van de trainingsvraag.
Herman Zumpolle
Trainingsact
Acteren
Herman Zumpolle
Trainingsacteur, docent, trainer, acteur en gediplomeerd drama therapeut.
Re-acteur
Ik vertel altijd in trainingen: ’Ik ben het levend oefenmateriaal, ik ben er voor u deelnemers. Ik ben
facilitair. U kunt gebruik maken van mij als gesprekspartner met bepaald gedrag.’ Het oefenen van dat
gesprek levert op:
Hoe pakt u dit gesprek aan? en daar krijgt u feedback op.
Wat is het resultaat? Als u dit resultaat niet voldoende vindt of u wilt een ander resultaat
krijgt u praktische tips om dit resultaat te verbeteren.
Er is geen goed of fout, er is alleen uw aanpak waar ik op reageer en waarop uw collega’s, de trainer of
ik feedback kunnen geven; hoe effectief u bent geweest. Het is aan u deelnemer om de tips en tops mee te
nemen om uw communicatievaardigheden
te verbeteren en uw ‘communicatie-rugzakje’ mee te vullen. Vaak zijn die opmerkingen van persoonlijke
aard, en functie of bedrijfsbelang overschrijdend daarom zorg ik voor een veilige en persoonlijke omgeving.
Trainingsact kan door jarenlange ervaring meedenken over het ontwikkelen van een
trainingsvraag en zal vooral de focus leggen op het praktische deel van de training. De theorie zal
samen met de klant bepaald worden en dan wordt er bekeken hoe we dat praktisch kunnen omzetten in een
oefening eventueel met inzet van trainingsacteurs.
Praktische werkvormen
De praktische werkvormen voor de oefening zijn legio. Je hebt de klassieke
simulatie waarin deelnemers oefenen met de theorie met de door de trainingsacteur
gespeelde klant, collega, sollicitant e.d. Maar voor onderhandelen en
persoonlijke effectiviteit kan een game ingezet worden waarin
samenwerken ook aan de orde komt. Hierin moeten deelnemers in een dagdeel een bepaalde doelstelling
bereiken.
Trainingsacteren, een andere energie
Het werken als trainingsacteur vraagt een andere energie en
focus dan in het theater: ik hoef niet te stralen als acteur maar een deelnemer in
een training kan mij ‘gebruiken’ als levend oefenmateriaal. Ik ben daarin facilitair, een onderdeel
van en zorg zo dat de deelnemer gaat stralen over vernieuwde inzichten.